امروز : پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 بروزرسانی:1403/02/04

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

2:52 PM 1401/03/30 تعداد بازدید: 154
 


مدير كل دفتر بازسازي و حفاظت از ذخائر ژنتيكي آبزيان سازمان شيلات ايران خبر داد:
رهاسازي بيش از 220 ميليون قطعه بچه ماهي استخواني و خاوياري در درياي خزر
مدير كل دفتر بازسازي و حفاظت از ذخائر ژنتيكي آبزيان سازمان شيلات ايران گفت: سال گذشته هدف برنامه رهاسازي بچه ماهيان استخواني و خاوياري در درياي خزر 232 ميليون قطعه بوده است كه از اين ميزان  228 ميليون قطعه ماهي استخواني و خاوياري برابر با 87 درصد برنامه پيش بيني محقق شده است.
به گزارش روابط عمومي اداره كل شيلات گلستان، مهندس ناصر كرمي راد، در مراسم رهاسازي بچه ماهيان استخواني در رودخانه گرگانرود بيان داشت: يكي از وظايف حاكميتي سازمان شيلات ايران بازسازي ذخائر ارزشمند آبزيان است كه در همين راستا هر ساله بيش از 300 ميليون قطعه بچه ماهي استخواني و خاوياري در سه حوزه آبي كشور(درياي خزر، آبهاي داخلي و خليج فارس و درياي عمان) رهاسازي مي گردد.
وي با اشاره به ضريب بازماندگي بچه ماهيان رهاسازي شده در دريا افزود: به طور كلي بار آلودگي هاي وارد شده به درياها، توسعه جامعه ساحل نشيني، برداشت شن و ماسه از سواحل، خشكسالي ها، ورود فاضلاب هاي خانگي و صنعتي به درياها و ... همگي از عواملي هستند كه در ضريب بازماندگي بچه ماهيان رهاسازي شده تاثير دارند. با اين وجود، ضريب بازماندگي و برگشت اين رهاسازي ها بين 5 تا 10 درصد برآورد مي شود كه اين ضريب با سبد صيد سالانه صيادها ارتباط مستقيم دارد.
همچنين سرپرست اداره كل شيلات گلستان نيز در مراسم رهاسازي بچه ماهيان استخواني در رودخانه هاي استان گفت: تاكنون  بالغ بر 20 ميليون قطعه انواع بچه ماهيان استخواني توليد شده در مراكز تكثير و بازسازي استان در دو رودخانه گرگانرود و قره سو رهاسازي شده است.
مهندس اسماعيل جباري در اين مراسم كه با حضور معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري گلستان، مدير كل دفتر بازسازي و حفاظت از ذخائر ژنتيكي آبزيان سازمان شيلات ايران، مدير كل دفتر امور ميگو و آبزيان آب شور سازمان شيلات ايران، فرمانداران و ائمه جمعه شهرستانهاي بندرتركمن و گميشان و جمعي از صيادان و ساحل نشينان برگزار شد، بيان داشت: در اين رهاسازي بيش از 7 ميليون قطعه بچه ماهي كپور با وزن 350 ميلي گرم و  بيش از 13 ميليون قطعه بچه ماهي كلمه با ميانگين وزني رها شده 500 ميلي گرم  ، با حضور جامعه صيادي و ساحل نشين استان، روانه دريا مي گردند.
وي افزود: پيش بيني مي گردد كه در اثر اين رهاسازي و همچنين مهيا بودن شرايط زيست محيطي و لحاظ ضريب 5 درصد بازگشت شيلاتي، در طي 3 الي 4 سال آينده حدود 1 ميليون قطعه ماهي كلمه و 1 ميليون و 200 قطعه ماهي كپور در سبد صيد صيادان استان وجود داشته باشد.
وي با بيان اينكه يكي از مهم ترين وظايف شيلات بازسازي ذخاير ارزشمند درياي خزر است، تصريح كرد: هر ساله ده ها ميليون قطعه انواع ماهيان استخواني و خاوياري در 3 مركز بازسازي استان(2 مركز ماهيان استخواني و 1 مركز ماهيان خاوياري)، با هدف پايداري صيد و جلوگيري از انقراض و حفاظت از ذخاير ارزشمند درياي خزر، تكثير مي گردد.
سرپرست اداره كل شيلات گلستان با اشاره به همت همگاني در جهت حفظ ذخاير ژنتيكي درياي خزر اذعان داشت: ذخاير ژنتيكي درياي خزر به عنوان يك سرمايه ملي مطرح است و تلاش جهت حفاظت از اين ذخاير و جلوگيري از صيد غيرمجاز يك وظيفه همگاني مي باشد. چرا كه بسياري از ذخاير اين گونه هاي ارزشمند، به خصوص خاوياري ، كاهش يافته است.
مهندس جباري در پايان به تشريح نقش شيلات به عنوان متولي امر توليد آبزيان پرداخت و يادآور شد: شيلات به عنوان متولي امر توليد آبزيان در استان راهكارهايي را جهت رفع معضل بيكاري و جلوگيري از صيد غيرمجاز در دستور كار و اجرا دارد. از آن جمله مي توان به طرح هاي چون احداث مجتمع پرورش ميگو، مجتمع پرورش ماهيان خاوياري و پرورش ماهي در دريا اشاره كرد كه صيادان استان مي توانند در قالب شركت تعاوني و با استفاده از تسهيلات موجود در اين بخش، پس از اخذ مجوزهاي لازم به پرورش آبزيان بپردازند.
گفتني است پيش بيني مي شود تا پايان زمان رهاسازي جمعا تعداد 45 ميليون قطعه انواع بچه ماهي استخواني و خاوياري در رودخانه هاي استان رهاسازي گردد.
لازم به ذكر است هر ساله رهاسازي بچه ماهيان خاوياري و استخواني در آبهاي استان از خردادماه آغاز و به مدت يك الي دو ماه  ادامه دارد.



فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)