امروز : پنج شنبه 9 فروردین 1403 بروزرسانی:1403/01/08

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

12:16 PM 1400/09/30 تعداد بازدید: 143

معاون آبزي پروري اداره كل شيلات گلستان گفت: با راه اندازي طرح نرسري (استفاده از مخازن و يا استخرهاي كوچك) در مجتمع پرورش ميگو گميشان مي توان خسارات ناشي از بيماري لكه سفيد ميگو را كاهش داد و در حال حاضر اين طرح به عنوان يك راهكار در دنيا اجرا مي شود.


معاون آبزي پروري اداره كل شيلات گلستان گفت: با راه اندازي طرح نرسري (استفاده از مخازن و يا استخرهاي كوچك) در مجتمع پرورش ميگو گميشان مي توان خسارات ناشي از بيماري لكه سفيد ميگو را كاهش داد و در حال حاضر اين طرح به عنوان يك راهكار در دنيا اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي اداره كل شيلات گلستان، مهندس محمود سقلي در كارگاه آموزشي «استفاده از نرسري(نوزادگاهي) در پرورش ميگو» كه با حضور جمعي از پرورش دهندگان ميگو استان برگزار شد، بيان داشت: طرح "نرسري" ميگو در كنار عوامل متعدد ديگر به عنوان يك راهكار جهت پيشگيري و كاهش خسارات ناشي از بروز بيماري ويروسي لكه سفيد تلقي مي‌شود. در طرح نرسري خسارت هاي وارده به صنعت پرورش ميگو به حداقل مي رسد.
وي با اشاره به نقش نرسري در ارتقا سيستم ايمني ميگوهاي پرورشي تصريح كرد: پرورش دهندگان ميگو معمولاً لارو خريداري شده از كارگاه هاي تكثير را مستقيماً در استخرهاي پرورش ذخيره سازي مي كنند. ريسك اين كار، نسبتا بالاست. چرا كه سيستم ايمني پست لاروها هنوز به حد كافي تكامل پيدا نكرده است. احداث سامانه هاي نوزادگاهي، عليرغم تحميل هزينه براي زيرساخت، ريسك ياد شده را تا حد زيادي كاهش مي دهد. زيرا پرورش دهندگان را نسبت به افزايش توان سيستم ايمني ميگوها مطمئن مي سازد.
وي افزود: هدف از ايجاد طرح نرسري ايمني زيستي براي جلوگيري از بروز مخاطرات، امكان مديريت بهينه نهاده ها، آب، پارامترهاي محيطي، پارامترهاي اقتصادي و ...، فراهم شدن امكان افزايش تعداد دوره هاي پرورش در طول سال و يا استفاده از سرمايه گذاري انجام شده در زمان مناسب و مديريت آسان تر معدوم سازي، پيشگيري و كنترل بيماري ها، مي باشد.
معاون آبزي پروري شيلات استان با بيان اينكه در حال حاضر فقط يك شركت در مجتمع پرورش ميگو گميشان از طرح نرسري استفاده مي كند، خاطر نشان كرد: در حال حاضر در استان تنها يك شركت به صورت پايلوت در سال جاري طرح نرسري را در مزارع خود راه اندازي كرده است كه اميدواريم ساير پرورش دهندگان نيز به زودي اقدام به اجراي اين طرح در مزارع خود بنمايند.
مهندس سقلي در پايان گفت: تلاش شده در اين كارگاه آموزشي در خصوص مهمترين مزاياي اين طرح از جمله: مديريت شرايط محيطي و افزايش بازه ي زماني ذخيره سازي و فعاليت پرورش ميگو، افزايش امنيت زيستي در بچه ميگوهاي ارسالي و افزايش بهره وري اقتصادي، توضيحات مبسوطي ارائه گرديد تا پرورش دهندگان ميگو استان به استفاده از اين صنعت نوپا ترغيب شوند.
  گفتني است كارگاه آموزشي استفاده از طرح نرسري در مجتمع پرورش ميگو گميشان، با حضور كارشناسان و نمايندگان پرورش دهندگان ميگو استان، نمايندگان دامپزشكي و كارشناسان آبزي پروري شيلات استان، به مدت يكروز در محل سالن جلسات اداره كل شيلات گلستان برگزار شد.


فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)