امروز : پنج شنبه 9 فروردین 1403 بروزرسانی:1403/01/08

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

10:32 AM 1400/07/21 تعداد بازدید: 60

دكتر حق شناس استاندار گلستان با حضور  در نوزدهمين نمايشگاه دام و طيور، شيلات و آبزيان، از غرفه اداره كل شيلات استان بازديد به عمل آورد و بر استفاده از ظرفيت هاي منحصربفرد آبزي پروري استان تاكيد كرد.


دكتر حق شناس استاندار گلستان با حضور  در نوزدهمين نمايشگاه دام و طيور، شيلات و آبزيان، از غرفه اداره كل شيلات استان بازديد به عمل آورد و بر استفاده از ظرفيت هاي منحصربفرد آبزي پروري استان تاكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل شيلات گلستان، استاندار گلستان با حضور در  غرفه هاي اداره كل شيلات گلستان و پرورش دهندگان آبزي استان گفت: ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي اجراي مرحله دوم مجتمع پرورش ميگوي گميشان به مساحت ۶۰۰۰ هكتار، تحولي در اشتغال، توليد و درآمد پايدار منطقه ايجاد مي‌كند.
دكتر حق شناس با تاكيد بر بومي سازي مجتمع ميگو گميشان خاطر نشان كرد: بايد تلاش كنيم كه مردم بومي استان بتوانند در مزارع پرورش ميگو فعال شوند و اين مزارع در صورت توان سرمايه گذاري به صيادان و بوميان اين منطقه واگذار شود تا مانع مهاجرت و موجب افزايش اشتغال و زمينه كاهش آسيب هاي اجتماعي را فراهم آورد.
مدير كل شيلات گلستان نيز در حاشيه اين نمايشگاه با اشاره به توانمندي هاي استان در زمينه آبزي پروري و شيلات گفت: با توجه به اين توانمندي ها و ظرفيت هاي مختلف، تلاش مجموعه شيلات گلستان همواره در راستاي
اشتغال زايي، محروميت زدايي، درآمدزايي و افزايش سرانه مصرف آبزيان در  استان بوده است كه اين نمايشگاه مي تواند فرصت مناسبي در راستاي اهداف تعيين شده سازمان شيلات ايران باشد.
مهندس سيد جواد قدس علوي ضمن همراهي استاندار گلستان در بازديد از غرفه شيلات خاطر نشان كرد: شيلات استان همسو با سياستهاي كلان اقتصاد مقاومتي كشور به منظور تامين امنيت غذايي و توليد محصولات راهبردي چهار پروژه مهم پرورش ميگو، پرورش ماهي در دريا (قفس و پن)، پرورش ماهي با استفاده دومنظوره از آب چاههاي كشاورزي و پرورش ماهيان خاوياري را دنبال كرده و تاكنون به نتايج مطلوبي در هر يك از اين طرح ها رسيده است.
وي با اشاره به ظرفيت هاي مجتمع پرورش ميگو گميشان گفت: فاز اول اين مجتمع به مساحت 4000 هكتار، به عنوان تنها مجتمع پرورش ميگو شمال كشور ، با هدف استفاده مطلوب از پتانسيل آب درياي خزر و زمين هاي شور و لم يزرع شمال گميشان در شرايط آب و هوايي بسيار مناسب اين منطقه راه اندازي شده است كه براساس مطالعات امكان سنجي انجام گرفته تا 28 هزار هكتار امكان توسعه پرورش ميگو مي باشد كه در حال حاضر پس از طي يك دوره بيماري لكه سفيد پرورش ميگو سالم و بدون بيماري به سلامت كامل رسيده و دوباره به عنوان پاك ترين مجتمع پرورش ميگو كشور مطرح شده است.
مهندس قدس علوي از راه اندازي مجتمع پرورش ماهيان خاوياري گميشان در كنار پرورش گونه هاي ارزشمند خاوياري در مزارع منفرد خبر داد و افزود: بزرگترين مجتمع پرورش ماهيان خاويري كشور، در سطح 500 هكتاردر گميشان اشاره نمودكه در حال حاضر 4 مزرعه (با ظرفيت 80 تن توليد گوشت و 6 تن توليد خاويار) از اين مجتمع بصورت پايلوت به سرمايه گذاران بخش خصوصي واگذار شده كه در آينده نزديك عمليات اجرايي آن آغاز خواهد شد.
مدير كل شيلات گلستان با اشاره به ظرفيت منحصربفرد سواحل استان در زمينه پرورش ماهي در دريا تصريح كرد: سواحل استان گلستان به دليل عمق كم مكان بسيار مناسبي جهت پرورش ماهي در پن مي باشد كه در همين راستا شيلات گلستان طرح پرورش ماهي در دريا را به عنوان يكي از مهمترين طرح هاي اقتصادي خود دنبال مي كند.
وي طرح پرورش ماهي با استفاده دو منظوره از آب چاههاي كشاورزي را از جمله ابتكارات و طرح هاي نو اقتصادي شيلات گلستان دانست و اذعان داشت: وجود 18000 حلقه چاه كشاورزي مجاز موجب گرديد تا با فرهنگ سازي و ترويج استفاده دومنظوره از اين چاهها با كمك و ياري كشاورزان استان از اين منابع در قالب پرورش ماهي در استخرهاي بتني و خاكي استفاده بهينه به عمل بيايد.
همچنين مدير كل جهاد كشاورزي استان در اين مراسم اظهار كرد: ۱۱۷۰ واحد پرورش طيور،۳۰۰ واحد پرورش دام، مجتمع پرورش ميگو ۱۰هزار هكتاري، پرورش ماهيان گرمابي و سردابي و كشت گلخانه‌اي از ظرفيت هاي استان است كه با ارتقا تكنولوژي مي تواند در افزايش درآمدهاي استان تاثير گذار باشد.
دكتر مختار مهاجر تصريح كرد: استفاده از تكنولوژي هاي جديد در حوزه كشاورزي، آبزي پروري و دامداري اجتناب ناپذير است و گلستان پتانسيل بالايي در زمينه توليد محصولات دارد.
گفتني است نوزدهمين نمايشگاه تخصصي دام و طيور ، شيلات و آبزيان، هشتمين نمايشگاه بذر،كود  سم و نهاده هاي كشاورزي و چهارمين نمايشگاه گلخانه،ادوات باغباني و ماشين ها و صنايع وابسته با حضور استاندار گلستان ، مدير كل جهاد كشاورزي، مدير كل شيلات و ديگر مديران ارشد استان، سركنسولگري جمهوري قزاقستان در استان گلستان و تيمي متشكل از شركت‌هاي اقتصادي جمهوري قزاقستان، 20 مهر ماه افتتاح شد و تا 23 مهرماه ادامه دارد.
لازم به ذكر است در اين نمايشگاه، اداره كل شيلات گلستان با همراهي جمعي از سرمايه گذاران و پرورش دهندگان آبزي استان، هر يك با حضور در غرفه هاي مجزا، به معرفي توانمندي ها و ظرفيت هاي خود پرداختند.


فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)