امروز : پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 بروزرسانی:1403/02/04

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

1:07 PM 1400/03/10 تعداد بازدید: 171
normal 0 false false false en-us x-none ar-sa

مدير كل شيلات گلستان از آغاز رهاسازي بچه ماهيان خاوياري و استخواني در رودخانه هاي استان خبر داد و گفت: امسال بالغ بر 35 ميليون قطعه انواع بچه ماهيان خاوياري و استخواني توليد شده در مراكز تكثير و بازسازي استان، در دو رودخانه گرگانرود و قره سو رهاسازي مي شود.


normal 0 false false false en-us x-none ar-sa

مدير كل شيلات گلستان از آغاز رهاسازي بچه ماهيان خاوياري و استخواني در رودخانه هاي استان خبر داد و گفت: امسال بالغ بر 35 ميليون قطعه انواع بچه ماهيان خاوياري و استخواني توليد شده در مراكز تكثير و بازسازي استان، در دو رودخانه گرگانرود و قره سو رهاسازي مي شود.

به گزارش روابط عمومي اداره كل شيلات گلستان مهندس سيد جواد قدس علوي با اعلام اين خبر بيان داشت: در اين رهاسازي كه از امروز دوشنبه 10 خرداد ماه آغاز شد، انواع بچه ماهي كلمه، كپور با وزن 0/5 گرم و قره برون در اوزان 2 تا 3 گرمي، با حضور جامعه صيادي و ساحل نشين استان، روانه دريا مي گردند.

وي با بيان اينكه يكي از مهم ترين وظايف شيلات بازسازي ذخاير ارزشمند درياي خزر است، تصريح كرد: هر ساله ده ها ميليون قطعه انواع ماهيان استخواني و خاوياري در 3 مركز بازسازي استان(2 مركز ماهيان استخواني و 1 مركز ماهيان خاوياري)، با هدف پايداري صيد و جلوگيري از انقراض و حفاظت از ذخاير ارزشمند درياي خزر، تكثير مي گردد.

وي افزود: خوشبختانه امسال با توجه به شرايط سخت كاهش بارندگي ها در فروردين ماه، كارشناسان خبره شيلات در مراكز بازسازي توانستند به نحو احسن فرايند تكثير را به سرانجام برسانند.

مدير كل شيلات گلستان با اشاره به همت همگاني در جهت حفظ ذخاير ژنتيكي درياي خزر اذعان داشت: ذخاير ژنتيكي درياي خزر به عنوان يك سرمايه ملي مطرح است و تلاش جهت حفاظت از اين ذخاير و جلوگيري از صيد غيرمجاز يك وظيفه همگاني مي باشد. چرا كه بسياري از اين گونه هاي ارزشمند، به خصوص خاوياري ، در نتيجه صيد غيرمجاز، منقرض شده يا در حال انقراض هستند.

مهندس قدس علوي به تشريح نقش شيلات به عنوان متولي امر توليد آبزيان پرداخت و يادآور شد: شيلات به عنوان متولي امر توليد آبزيان در استان راهكارهايي را جهت رفع معضل بيكاري و جلوگيري از صيد غيرمجاز در دستور كار و اجرا دارد. از آن جمله مي توان به طرح هاي چون احداث مجتمع پرورش ميگو، مجتمع پرورش ماهيان خاوياري و پرورش ماهي در دريا اشاره كرد كه صيادان استان مي توانند در قالب شركت تعاوني و با استفاده از تسهيلات موجود در اين بخش، پس از اخذ مجوزهاي لازم به پرورش آبزيان بپردازند.

همچنين معاون صيد و بنادرماهيگيري شيلات استان گفت: امسال 35 ميليون قطعه انواع ماهيان كلمه، كپور و قره برون در رودخانه هاي استان رهاسازي مي شود كه از اين ميزان 12 ميليون قطعه بچه ماهي كلمه و مابقي كپور و قره برون خواهد بود.

دكتر يحيايي تاثيرگذاري اين رهاسازي ها را در رشد سرانه صيد استان غيرقابل انكار دانست و خاطرنشان كرد: متاسفانه در حال حاضر شرايط تكثير طبيعي در رودخانه هاي استان فراهم نيست و بالاجبار از تكثير مصنوعي و تكثير در مراكز بازسازي استفاده مي گردد كه اين امر نيز تاثير خوبي بر رشد ميزان صيد استان داشته است به طوريكه امسال 426 تن انواع ماهيان استخواني توسط صيادان استان صيد شده كه اين رقم به نسبت سال قبل 18 درصد افزايش داشته است.

معاون صيد و بنادر ماهيگيري شيلات گلستان در پايان خاطرنشان كرد: اميد است با افزايش ضريب برگشت ماهيان رهاسازي شده، شاهد بهبود ذخاير آبزي استان و همچنين حداكثر محصول قابل برداشت از دريا باشيم.

گفتني است هر ساله رهاسازي بچه ماهيان خاوياري و استخواني در آبهاي استان از خردادماه آغاز و به مدت يك الي دو ماه   ادامه دارد.

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)